Gunnar Okner

 1920 – 2009

Lite fakta

Gunnar Okner levde större delen av sitt liv i Värnamo-trakten, de senare åren i Nyhamnsläge.

Han studerade måleri vid Skånska Målaskolan och Essemskolan och började visa sin konst på utställningar i början av 1950-talet. Både i Sverige och utomlands.

Sveriges Television visade 1985 ett program om honom som hade titeln ”Möt målaren Gunnar Okner”. Filmen producerades av Roland Odlander.

Björn Inganäs minns en vän
Gunnar var teckningslärare när jag gick i realskolan och gymnasiet. Inte som min ordinarie lärare men jag minns mycket väl de lektioner han höll.

Gunnars son Lasse och jag lärde känna varandra under universitetstiden i Växjö. Vi blev mycket goda vänner vilket fick till följd att jag blev hembjuden till Gunnar och hans Cajsa. Tillsammans med min Ester-Marie träffades vi ofta under resten av hans levnad.

Ester-Marie och jag kunde då inget om konst. ”Ni lär er”, sa Gunnar. ”Gå och titta ofta på konst”.

När Ester-Marie och jag flyttade ihop så ville vi naturligtvis ha ett konstverk av Gunnar i vår första lägenhet. Vi fick möjlighet att besöka honom i hans ateljé på Oskarsgatan i Värnamo för att välja en bild. Det blev ”Blå skog”. Allt sedan 1969 har den följt med oss som en trogen följeslagare.  De senare åren har jag haft den hängade framför mig på min arbetsplats.

Jag älskar formerna med de taggiga grenarna och jag riktigt känner doften av barr när jag varje dag ser den. 

Gunnars perioder
Gunnar hade perioder i sitt målande då han ville utveckla och förenkla sitt bildspråk. En av perioderna användre han hästen som objekt. Då blev det bara hästar på hans dukar.

En gång under ”hästperioden”, lagom till jul, bad vi honom göra var sin häst till våra döttrar Anna och Emma. Annas häst finns med i den utställning vi visar på Galleri 25, oktober 2022. 

Under en annan period målade Gunnar olika världar. Ofta bilder som innehåll motsatsförhållanden  som vit värld kontra svart värld. Det kunde vara en kluven värld eller en värld fylld av rosor. Han förde också in skulpturala tredimensionella objekt i sina verk. De 6 lådorna som finns med i utställningen är ett exempel på detta.

Även om bilderna med motiv som tog sin utgångspunkt i olika världar inte innehöll någon politiskt agitation kan vi ana att Gunnar hade  ett socialt patos som genomsyrar bilderna.

Världar som kunde brunnit

Under åren som gick hann vi samla på oss många konstverk av Gunnar. Våra döttrar har också fått del av hans bilder. Nyss inflyttad i ett hus drabbades Anna av en katastrof. Hennes hus brann ner till grunden. Även någon av Gunnars bilder gick upp i rök.

Gunnar ringer mig strax efter branden och undrar hur mycket konst som brunnit upp? Jag berättar att en gul bild av honom har brunnit inne och jag tänker att han kommer att bli bedrövad när han hör detta. Men han frågar istället ”Världarna då?” Jag kunde höra honom riktigt pusta ut när jag berättade att ”Världarna” hängde i ett annat hus som inte brann. Då säger han: ”En gul bild kan jag göra igen”. Troligen tänkte han att 6 nya världar hade varit omöjliga att göra en gång till!

På 70-talet 
När barnen kom till världen och vi var mitt i ett villabygge så fanns inte så stora möjligheter att köpa konst. När vår första villa blev klar 1975 bad vi Gunnar göra en bild för en av väggarna i köket. Det blev bilden ”På väg mot seger”. En bild som innehåller ett politiskt engagemang. Svart värld tävlar mot vit värld.

Tallperioden
Någon gång på 1980-talet var Gunnar inne i sin ”tallperiod”. Bilderna innehöll nästan uteslutande bara motiv inspirerade av tallar. Jag kan tänka mig att han fick inspiration när han en solig sommardag låg på gräset bredvid en tall och tittade uppåt mot kronan och himlen bakom.

Jordperioden
Gunnar hade på 1990-talet en utställning på Höganäs Museum. Det var där jag upptäckte hans jordmålningar. En av de bruna målningarna fastnade jag för. Det kändes som om inspirationen till den bilden hade kommit från de bruna  åkrarna i Tånnö, strax utanför Värnamo. Gunnar fortsatte och utvecklade jordtemat under många år.

Introduktion i Stockholms konstvärld
Olle Åström, vän både till Okners och vår familj, såg Gunnars storhet och sökte efter ett galleri som kunde presentera honom för Stockholmspubliken. Han hittade Galleri Ressle som drevs av Björn Ressle. Björn såg med en gång Gunnars kapacitet och arrangerade en utställning. På denna utställning hittade vi målningen ”Snödike” vilken vi är glada för att få ha hängande på våra väggar.

Under en period senare i livet bestod Gunnars bildvärld av antingen bara diken eller plogfåror. Så småningom renodlades detta bildspråk till att handla enbart om ytans förmåga att förmedla subtila färgupplevelser. 

Ett imponerande konstnärsskap
Utställningen vi visar hos Galleri 25 består av bilder som spänner över fem decennier. Några av bilderna har skador men vi har valt att ha med dem för att visa på Gunnars breda konstnärskap. 

September 2022

Björn Inganäs

Gunnar Okner